—истема митних орган≥в ”крањни
4.3 ћ»“Ќ»÷≤ “ј ћ»“Ќ≤ ѕќ—“»
Ѕазовими п≥дрозд≥лами системи митних орган≥в ”крањни, на ¤к≥ покладено безпосереднЇ зд≥йсненн¤ митноњ справи, Ї митниц≥ та митн≥ пости. ѕитанн¤ створенн¤ та л≥кв≥дац≥њ митниць, а також визначенн¤ територ≥њ рег≥ону д≥¤льност≥ митниц≥ вир≥шуютьс¤ ƒержмитслужбою ”крањни. ” залежност≥ в≥д розм≥щенн¤ рег≥ону д≥¤льност≥ митниц≥ останн≥ можна класиф≥кувати на прикордонн≥ (зовн≥шн≥) та внутр≥шн≥. ¬≥дпов≥дно до ст. 12 ћ ” прикордонн≥ митниц≥ розм≥щуютьс¤ на митному кордон≥ ”крањни, ¤кий сп≥впадаЇ з державним кордоном, в пунктах пропуску через державний кордон, через ¤к≥ зд≥йснюЇтьс¤ зал≥зничне, автомоб≥льне, морське, р≥чне, пов≥тр¤не та ≥нше сполученн¤. ¬нутр≥шн≥ митниц≥ розм≥щуютьс¤ в ≥нших районах митноњ територ≥њ ”крањни, а також у пунктах на митному кордон≥ ”крањни, де в≥н сп≥впадаЇ з межами спец≥альних економ≥чних зон та на територ≥њ спец≥альних економ≥чних зон.
ћитницю очолюЇ начальник, ¤кий призначаЇтьс¤ головою ƒержмитслужби, митниц¤ Ї юридичною особою, з власним балансом, рахунками в банк≥вських установах, печаткою ≥з зображенн¤м ƒержавного герба та власним найменуванн¤м.
” безпосередньому п≥дпор¤дкуванн≥ митниць знаход¤тьс¤ митн≥ пости, через ¤к≥ митниц≥ зд≥йснюють своњ завданн¤ щодо реал≥зац≥њ митноњ справи. ћитн≥ пости створюютьс¤ ≥ л≥кв≥дуютьс¤ ƒержмитслужбою за поданн¤м рег≥ональних митниць.. ћитний пост Ї окремим п≥дрозд≥лом системи митних орган≥в, ¤кий забезпечуЇ безпосередн≥й контроль за перем≥щенн¤м через митний кордон ”крањни товар≥в, валюти, валютних ц≥нностей та транспортних засоб≥в; проводить ст¤гненн¤ мита та митних збор≥в, проваджуЇ справи про контрабанду та порушенн¤ митних правил, накладаЇ адм≥н≥стративн≥ ст¤гненн¤. “еритор≥¤ рег≥ону д≥¤льност≥ митного поста визначаЇтьс¤ ƒержмитслужбою та входить до складу рег≥ону, п≥дв≥домчого рег≥ональн≥й митниц≥.
ћитний пост очолюЇтьс¤ начальником, ¤кий призначаЇтьс¤ начальником рег≥ональноњ митниц≥. —труктура та штатний розклад цього п≥дрозд≥лу визначаютьс¤ в≥дпов≥дною митницею. ћитний пост ф≥нансуЇтьс¤ за рахунок державного бюджету, маЇ печатку ≥з зображенн¤м ƒержавного герба ”крањни та своњм найменуванн¤м, ≥нш≥ печатки та штампи.
як вже згадувалос¤, вс≥ ц≥ органи складають систему митних орган≥в ”крањни, ¤ку було розбудовано прот¤гом останн≥х рок≥в ≥ ¤ка зараз складаЇтьс¤ з ƒержавноњ митноњ служби ”крањни, 10-ти рег≥ональних митниць, 57 митниць та 285 митних пост≥в. ” пор≥вн¤нн≥ ≥з даними 1991 р. к≥льк≥сть митниць зросла б≥льш н≥ж у два рази. «агальна чисельн≥сть сп≥вроб≥тник≥в митних орган≥в за цей же пер≥од зросла з 2,6 тис¤ч до майже до 17,3 тис¤ч службовц≥в, тобто майже у 6,5 раз≥в. јле найб≥льшою проблемою, на думку фах≥вц≥в, Ї той факт, що в процес≥ к≥льк≥сного зб≥льшенн¤ особового складу значно знизилис¤ його ¤к≥сн≥ характеристики ¤к профес≥йн≥, так ≥ морально-етичн≥, що виразилос¤ в значному р≥вн≥ корупц≥њ та зловживань службовим положенн¤м серед прац≥вник≥в митних орган≥в.
—лужба в митних органах Ї р≥зновидом державноњ м≥л≥таризованоњ служби. ѕроходженн¤ служби в митних органах, в першу чергу, регламентуЇтьс¤ онституц≥Їю ”крањни, «аконом ”крањни "ѕро державну службу", ћ ”, ѕоложенн¤м про пор¤док ≥ умови проходженн¤ служби в митних органах ”крањни, ≥ншими законами та п≥дзаконними актами. —лужбовц≥ митних орган≥в Ї державними службовц¤ми, з поширенн¤м на них вс≥х в≥дпов≥дних прав, обов'¤зк≥в та п≥льг; мають персональн≥ званн¤, несуть дисципл≥нарну в≥дпов≥дальн≥сть; при прийн¤тт≥ на службу проход¤ть сп≥вбес≥ду щодо в≥дпов≥дност≥ до вимог до державних службовц≥в га пер≥одично проход¤ть в≥дпов≥дн≥ атестац≥њ.
¬≥дпов≥дно до ст. 16 ћ ” митн≥ органи ”крањни в своњй д≥¤льност≥ взаЇмод≥ють з ≥ншими державними органами, п≥дприЇмствами та громад¤нами. ƒержавн≥ та ≥нш≥ органи, ¤к≥ у в≥дпов≥дност≥ до-закон≥в ”крањни не зд≥йснюють загальне кер≥вництво митною справою, не мають права приймати р≥шенн¤, що вход¤ть до компетенц≥њ митних орган≥в ”крањни, або ≥ншим чином втручатис¤ в д≥¤льн≥сть цих орган≥в. —татт¤ 17 ћ ” регламентуЇ взаЇмод≥ю митних орган≥в з ≥ншими правоохоронними органами, зокрема передбачаЇ необх≥дн≥сть ≥нформувати в≥дпов≥дний орган про правопорушенн¤, розсл≥дуванн¤ ¤кого входить до компетенц≥њ цього органу. —татт¤ 20 ћ ” передбачаЇ право митних орган≥в ”крањни при виконанн≥ своњх функц≥й сп≥вроб≥тничати з митними та ≥ншими органами ≥ноземних держав та м≥жнародними орган≥зац≥¤ми. ” першу чергу, це стосуЇтьс¤ укладанн¤ угод про сп≥вроб≥тництво з в≥дпов≥дними органами ≥нших крањн та участ≥ в робот≥ ¬сесв≥тньоњ митноњ орган≥зац≥њ та сп≥вроб≥тництва в рамках м≥ждержавних митних угод та конвенц≥й. “ак, наприклад, вже п≥дписано угоди про сп≥вроб≥тництво у митних справах з крањнами —Ќƒ, ”горщиною, ѕольщею, —ловаччиною, багатьма крањнами «ах≥дноњ ™вропи та јмерики. ”крањна маЇ свого представника з митних питань у штаб-квартир≥ ¬сесв≥тньоњ митноњ орган≥зац≥њ в Ѕрюссел≥.
«а час, що пройшов з моменту створенн¤ украњнськоњ митниц≥, митна справа перетворилас¤ на повноц≥нний ≥нститут державноњ влади, а митна д≥¤льн≥сть стала важливим джерелом поповненн¤ державного бюджету.
ўе трохи статистики. «а 1997 р≥к митн≥ установи перерахували до державного бюджету 2 млрд. 732 млн. гривень, що склало 12,5% доходноњ його частини. ¬одночас за той же 1997 р≥к митними органами було ви¤влено 52000 порушень митних правил на загальну суму 241 млн. гривень, було порушено б≥льш н≥ж 1000 крим≥нальних справ. ” тому числ≥ було затримано 120 наркокур'Їр≥в та вилучено б≥л¤ 7 тонн наркотичних засоб≥в, припинено 133 спроби незаконного вивозу з ”крањни культурних та ≥сторичних ц≥нностей. —п≥вроб≥тниками ƒержмитслужби було оформлено 1 млн. 700 тис. митних декларац≥й. ўоб краще зрозум≥ти р≥вень ефективност≥ роботи митних орган≥в можна в≥дм≥тити, що за тими ж даними кожен њх сп≥вроб≥тник в середньому вн≥с до державного бюджету 160 тис. гривень, тод≥ ¤к дл¤ податковоњ м≥л≥ц≥њ, наприклад, цей показник складаЇ 50 тис. гривень.
јле так≥ цифри не означають в≥дсутност≥ у держави проблем в, ц≥й сфер≥. Ќажаль механ≥зм проведенн¤ в житт¤ державноњ митноњ пол≥тики ще не став д≥Ївим та ефективним у повному обс¤з≥. ≤ необх≥дно констатувати, що значна дол¤ в≥дпов≥дальност≥ за це лежить на органах, ¤к≥ представл¤ють найвищий управл≥нськ≥й р≥вень цього механ≥зму, маютьс¤ на уваз≥ центральн≥ органи законодавчоњ та виконавчоњ влади. —аме в≥д них залежить визначенн¤ ч≥ткоњ концепц≥њ митноњ пол≥тики, про в≥дсутн≥сть ¤коњ ми вже згадували в дан≥й робот≥, в≥д них залежить процес реформуванн¤ законодавчоњ бази, чого вартий лише процес прийн¤тт¤ нового митного кодексу, про необх≥дн≥сть ¤кого говоритьс¤ вже дуже давно ≥ ¤кий вже п'¤ть рок≥в "лежить" у ¬ерховн≥й –ад≥. «начн≥ проблеми ≥снують ≥ на м≥сц¤х в систем≥ митних орган≥в. ÷е ≥ в≥дсутн≥сть необх≥дного обладнанн¤, бо головним "≥нструментом" митника ще й дос≥ залишаЇтьс¤ л≥хтарик; ≥ р≥вень, ¤к≥сть та стиль роботи митних орган≥в, ¤к≥ значно нижч≥, н≥ж в розвинутих крањнах; ≥ така характерна дл¤ нашоњ держави проблема ¤к корупц≥¤ та зловживанн¤ посадовим положенн¤м. ќтже, роботи в ц≥й галуз≥ ще дуже багато.
“ипова структура рег≥ональноњ митниц≥
«ћ≤—“ | ƒјЋ≤ | Ќј«јƒ |